BMW R Ninet Pure 1200
A BMW szerelmesei már megszokták, hogy az R sorozatok a hagyományőrzésről szólnak. Kardánhajtás, boxer motor, és minden, ami a jellegzetes BMW. De a mostani R Ninet sorozatban kicsit elkényeztették motoros családunkat, és nagy örömünkre ennél jóval többet kapunk a Bayor mérnököktől. Nevezetesen öt szemet gyönyörködtető típust, BMW R NineT: egy retro niked, NineT Scrambler: a nevében is ott van, egy valódi 60-70 –es évekbeli scrambler, NineT Pure: igazi roodster, NineT Racer: egy csodaszép retro verseny replika, NineT Urban GS: amint azt a GS is jelzi, egy városi enduro a régi Párizs-Dakaros emlékeket idézve. Alapjaiban ugyan egyformák, mind a hagyományos stílusban is, mind a régi időket idézve, 1200-as boxer motorral szerelve, egykaros hátsó lengővillában a jól bevált kardánhajtással, de mégis mindegyik más és mindegyik valami új izgalmas formát produkál.

BMW R Ninet Pure képek
És lássuk, most a NineT Pure került lábaink közé, hogy egy boldog hetet motorozhassunk vele. Indulás előtt alaposan körbe szemléltem, hiszen részletes kidolgozásaiban is meg tudja dobogtatni a motoros szíveket. Határozottan igényes és minőségi a részletes kidolgozása. Az ülés ás a tank találkozásánél, a lábtartók, a fékpedálok, a válltókar környékén, mívesen művelt elemek, a légbeömlő a jobboldalon, az egykaros hátsó villa teszik még látványosabbá. Az elején a hatalmas boxer hengerek álnak ki oldalra, igazán látványosan tekintélyt parancsolva. A két jelentős henger közt a motorblokk is robosztus, és így adódott is a lehetőség, hogy teherviselő elemként rá csatlakozzanak a váz tagjai. Ennek is köszönhető, hogy egy 1200-ashoz képest elég könnyű a tömege, „csak” 219 kg. És ha tekintetünket a robosztus motorról hátrafelé helyezzük, egészen, karcsú formákat láthatunk.

BMW R Ninet Pure képek
A mélyen helyezett súlypontnak, és a filigrán formáknak köszönhetően a 219 kilóból szinte alig érzünk valamit. Igen könnyűnek tűnik, megálláskor, manőverezéskor, sőt még a garázsba betoláskor is. Máris adott, hogy egy jól kezelhető igazi élménymotor. Két hengeres 1170 köbcentis, 81 KW-os, 110 lóerős, boxer motorja garantálja a brutális nyomatékot kis fordulaton is, ami maximálisan 116 Nm 6000 fordulatnál. Olyan érzésünk támad, mintha nem is kéne kapcsolni semmit a 6 sebességes, igen finoman, érzékien léptető sebességváltón. De kicsit kanyarodjunk vissza a beindításhoz! Mikor meg nyomjuk az indító gombot, ami egyben a stop kapcsolónk iis, valami csodálatos ön indító hangot hallhatunk. Aztán a motor életre kell, mert nem ám beindul, hanem életre kel! Az egész gép kicsit beleremeg, megmozdul alattunk, és rögtön tudatja velünk, itt vagyok a brutál erőmmel, viszlek kisgazdám ahova csak akarod, akadályt nem ismerve. Igazán élvezetes, ahogy él alattunk a gép, kívánkozik, hogy állandó gázfröccsökel állandóan újra és újra produkáljuk magunknak ezt a katarzist. Annál is inkább, mert az egyik oldalra helyezett mutatós gyári kipufogójából minden környezetvédelmi szabvány ellenére valódi hang szimfónia árad. Váltója, mint már írtam, lágyan de határozott kattanással kapcsol. Ha nekilendülünk, nem csak a súlya tűnik el, de a boxer lendület reakciói is. Menet közben nagyon simán, rezzenéstelenül jár, azonnal engedelmeskedve a gázmozdulatainknak. Széles kormányával kellemesen férfias a fogása. Ülése, lábtartói kényelmesen helyezkednek el, még magas termetemnek sem volt semmi fészkelődnivalója a hosszabb utakon sem.

BMW R Ninet Pure képek
Kormány lengéscsillapítónkkal a kanyarokat, az egyeneseket is lazán uralja. Menet közben is mindig érezhetjük a boxer magabiztos jelenlétét, hatalmas hengerei a térdünk előtt dominánsan benne vannak látómezőnkben. Igen érdekesen remekül megoldották, hogy mér 40 fokos kánikulában sem melegítették a térdem előtti hengerfejek a lábamat. Műszerfalán az analóg sebességmérő dominál. Egy LCD ablakban találunk meg minden más infót! Az sajnálatos, hogy fordulatszámmérőnk nincsen.És elöl Brembo fékek!

BMW R Ninet Pure képek
Összegezve: A BMW R Ninet Pure minden tekintetben igazi motoros élményt nyújt. A gépezet szinte él alattunk, mint egy hűséges paripa, engedelmeskedik minden gondolatunknak, és közben mégis egy igazi egyéniség! Ereje, brutális Boxeres nyomatéka mindenhol elegendő tempót biztosít.
Köszönet a BMW Magyarországnak, hogy kipróbálhattuk.
Az állatok védelme elsődleges, a csigabigákat fotózás közben óvatosan kezeltem, és nem helyeztem őket meleg alkatrészekhez. Fotózás után az erdő árnyékos avarjába kerültek, ahol jobb volt nekik, mint az úton.

BMW R Ninet Pure képek
BMW R Ninet Pure 1200 műszaki adatok:
Alap ár: 4.111.000 Ft. + forgalomba helyezés, átírás.
Motor
Furat/löket (mm)101/73
Hengerek/szelepek2/8
KeverékképzésBMS-MP
Lökettérfogat (ccm)1170
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám116 / 6000Max.
teljesítmény
kW/LE/fordulatszám81/110/7750
Sűrítési viszony12,0:1
SzelepvezérlésDOHC
Kipufogógáz-tisztításSzabályozott, hármashatású katalizátor
Erőátvitel
Tengelyhajtáskardántengely
TengelykapcsolóHidraulikus működtetésű, száraz
VáltóKörmös kapcsolású, hatfokozatú
Futómű
Gumiabroncs elöl120/70 ZR17
Gumiabroncs hátul180/55 ZR17
Fék elöl , átmérő (mm)320
Fék hátul, átmérő (mm)265
Felni elöl3,5 x 17"Felni hátul5,5 x 17"
Rugóút elöl/hátul (mm)125/120
Utánfutás (mm)105,0
Váz típusaAcélcső váz, amelyben a motor is teherviselő elem
Villaszög63,4°
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.)3,7
Végsebesség (km/h)>200
Fogyasztás (l/100km) 120 km/órás sebességnél5,3 l/100 km/h90 km/órás sebességnél>
Üzemanyagtartály (l)17
Méretek (mm)
Hosszúság2105 mmSzélesség tükrökkel900 mm
KormányszélességTengelytáv1493 mm
Önsúly üresen/feltankolva (kg)-/219Max. össztömeg (kg)430
Ülésmagasság805 mm
BMW R Ninet Pure képek

|