Vespa!
Ha kimondjuk ezt a nevet, nincs akinek ne jutna eszébe a robogók ősanyja, a kedves bumfordi és vidám színű kis Vespák. A háború után Rinaldo Piaggio fejében született meg az ötlet, egy olcsó, az akkori motorokhoz képest tiszta és könnyen szervizelhető jármű gyártása. Ki hitte volna, hogy pillanatok alatt világsiker lesz, és 70 éve töretlenül hódítja a női és könnyű közlekedési eszközre vágyó szíveket. Vespa fogalom lett, divat lett, státuszszimbólum lett, filmekben lett főszereplő, hiszen ki ne emlékezne amint a Római vakációban Gregory Peck és Audrey Hepburn egy Vespa nyergében körözget a Colosseum körül. A Vespa generációk előtt nyitotta ki a szabad mozgás, a szabadság kapuját.
Vespa GTS300 képek.
Az idén 70 éves és a szülinap alkalmából mi is kipróbáltuk a kicsikét. Egy Vespa GTS300 került az üllepünk alá. No senki ne higgye, hogy a kor meglátszik rajta. Ugyan olyan fiatalos, színes, ráncatalan sima szép idomai is a régiek. Persze a kor követelményei, a műszaki kütyük és egyéb megoldások ügyesen beleépültek a nosztalgikus külsőt megtartva. A történelme alatt néhányan világkörüli útra is indultak a Vespával, de az igazi otthona a városban, és a periférián van. Nem is azért, mert erőből nem bírna többet, hiszen a 300 cm3, 22 lóerő már elég erőt ad a hosszabb utakra is. Viszont felépítése, kis kerekei, amik nagyban befolyásolják úttartását, igazán nem száguldásra termettek.
|
100 kilométer/ óra alatt nincs is semmi gond. Jól kezelhető, hatalmas szélvédője megvéd a menethurrikántól, az utassal beszélgetni is istenien lehet mögötte. Bár elviszi a 130-at, de az autópálya tempó mégsem neki való. Nincs is ezzel baj, egy száz méteres sprinter bajnok sem indul a Maratonon. A Vespa fürge, könnyű és 3-3,5 liter körüli fogyasztásával, ülés alatti és kormányoszlopi pakoló tereivel, nagyon takarékos társunk lehet a napi munkába járásnál, az ügyes bajos dolgok intézésénél, a nagyobb gyerekért menésnél.
És nem csak sima közlekedési eszköz, nagyon lehet szeretni is. Égszínkék színe, formája, első futómű kidolgozása, csinos emblémái a mi gépünknél is hódítottak. De annyira, hogy nem is gondoltam. Osztálytalálkozómra is elvitt a kis Vespa, és bár nem vagyunk már serdülő korban, de a lányok mégis nagyon oda voltak érte. Amikor még ismertettem a felszerelését igazi szerelem alakult ki: ABS blokkolásgátló, kikapcsolható ASR kipörgésgátló, digitális retró formájú műszerfal, csillogó első lengővilla piros rugóstaggal, ledes nappali fény.
Sajnos az örömöket rendesen elrontotta az utas nagyon előre helyezett lábtartója. Nem csak az a gond, hogy a hátul ülő alig éri el, hanem a vezetőnek is útban van. Induláskor hirtelen kell felkapni a lábat, nehogy beleütközzünk. Bár a Vespának ez az egyetlen hibája, de elég bosszantó! Hát istenem, semmi sem tökéletes, és a kedves szépségeknek bizony sokszor elnézzük a hibáját. Így van ez a Vespával is. Szeretjük az egész földkerekségen!
Összegezve: A Vespa, az Vespa, és kész!
Vespa GTS300 képek.
|